Proces odchudzania to niewątpliwie jedno z największych wyzwań dla naszego ciała. Dojście do wymarzonej wagi ma na celu nie tylko osiągnięcie upragnionej sylwetki, ale przede wszystkim zadbanie o zdrowie zarówno fizyczne jak i psychiczne. Zbilansowana dieta, odpowiednie odżywianie czy regularna aktywność fizyczna wpływa pozytywnie na funkcjonowanie całego organizmu. Aby to osiągnąć trzeba zmierzyć się z wieloma trudnymi decyzjami oraz pokusami. Ważnym elementem tej mozolnej pracy jaką jest utrata zbędnych kilogramów jest rozsądne i przede wszystkim bezpieczne podejście do tematu. Warto jest więc zaczerpnąć wiedzy, by nie zrobić w swoim organizmie spustoszenia oraz nie doprowadzić do utraty ważnych minerałów. Chcąc fachowo rozpocząć proces odchudzania należy poznać dogłębnie swoje ciało, na przykład wyliczając wartość BMI. Więcej szczegółów w tym badania można odnaleźć na https://poznajmyopinie.pl/bmi-kalkulator/

Spis treści

BMI – wskaźnik masy ciała

Wskaźnik BMI (body mass index) to wskaźnik określający stosunek wzrostu do masy ciała danej osoby. Pozwala on, w oparciu o opracowane normy, na zinterpretowanie czy waga jest odpowiednia. Dzięki wskaźnikowi BMI można z łatwością określić czy dana osoba cierpi na otyłość, czy wręcz przeciwnie mamy do czynienia z niedowagą. Warto jednak pamiętać, że jest to jedynie schemat, który nie określa ilości tkanki tłuszczowej lub mięśniowej. Aby otrzymany wynik był miarodajny trzeba uwzględnić wiek oraz płeć indywidualnej jednostki.

Wyniki otrzymane po wyliczeniu wskaźnika BMI nie są jedynie kluczem do osiągnięcia wymarzonej sylwetki. Mogą również stanowić sygnał ostrzegawczy, aby dokładniej przyjrzeć się zdrowiu i w razie wątpliwości udać się na rutynowe badania, które pozwolą wykryć różne choroby, nawet na wczesnym etapie. Podstawowe badania krwi lub wizyta specjalisty może wykluczyć choroby takie jak cukrzyca, miażdżyca, anoreksja czy problemy hormonalne.

Jak prawidłowo wyliczyć wskaźnik BMI?

BMI

index BMI

W Internecie znajdują się dziesiątki stron z kalkulatorami, które pozwolą w prosty i szybki sposób wyliczyć szukaną wartość. Dzięki gotowym wzorom, poznanie wyniku BMI jest dziecinnie proste, wystarczy podstawić w odpowiednie miejsca dane, takie jak wzrost oraz waga. Aby prawidłowo zinterpretować wyniki, warto odnieść się do danych przygotowanych przez Światową Organizację Zdrowia (WHO).

Wskaźnik BMI = masa ciała (kg)/wzrost2 (m)

Normy przyjęte przez WHO:
>18.5 – niedowaga
18,6 – 24,9 – prawidłowa masa ciała
25,0 – 29,9 – nadwaga
> 30,0 – otyłość
30,0 – 34,9 – otyłość I stopnia
35,0 – 39,9 – otyłość II stopnia
>40,0 – otyłość III stopnia

Jeśli wskaźnik BMI jest niepokojący warto skonsultować go z lekarzem.

Margines błędu BMI

Wskaźnik BMI jest wyliczany na podstawie zestawienia ze sobą masy ciała oraz wzrostu danej osoby. Jednak w wyliczeniach nie ma możliwości zawrzeć danych takich jak płeć, a przede wszystkim przeanalizowanego trybu życia i zawartej w nim aktywności fizycznej. Z tego powodu współczynnik BMI nie powinien być wyliczany dla osób, które profesjonalnie zajmują się sportem. W trakcie ćwiczeń dochodzi do spalania tkanki tłuszczowej, jednak jednocześnie rozpoczyna się proces rozbudowy masy mięśniowej. W takich przypadkach bardzo często waga sportowca się nie zmienia, a współczynnik BMI nadal może wskazywać nadwagę ( masa mięśniowa będzie zbyt duża w stosunku do wzrostu). Sytuacja ta może mieć również miejsce, gdy osoba badana ma dużą ilość tkanki tłuszczowej, a bardzo mało masy mięśniowej. Wtedy wskaźnik może wykazać prawidłowy wynik.

Ważnym rozróżnieniem jest również to, jak płeć wpływa na otrzymany wynik. Naturalna budowa ciała predysponuje kobiety do posiadania większej ilości tkanki tłuszczowej oraz gromadzenia wody w organizmie. Pomimo prawidłowej wagi i proporcjonalnego wyglądu ciała, może się okazać że wartość BMI wskazuje otyłość.
Warto więc wziąć pod uwagę fakt, że wskaźnik BMI powstał na podstawie analizy ogólnej grupy ludzi, których budowa ciała oraz tryb życia określony został jako przeciętny. Podczas tworzenia wzoru nikt nie zwrócił uwagi na płeć oraz aktywność fizyczną. Uznano za pewną korelację waga – wzrost i ich równomierny przyrost przez całe życie.

Na poniższym przykładzie łatwo jest zrozumieć, dlaczego współczynnik BMI nie zawsze jest poprawny.

Zakres poprawnej masy ciała, dla osoby mierzącej 180 cm to od 62 do 81 kilogramów. Analizując ciało osoby badanej można zauważyć różnicę w wyglądzie już po około 4-5 kilogramach. Gdy dana osoba przytyje 18 kg ( największa możliwa waga dla osoby o podanym wzroście) wizualnie będzie ona uznana za otyłą.

Jeśli zależy nam na poprawnym określeniu właściwej wagi do naszego wzrostu warto skorzystać ze specjalistycznych sprzętów lub zasięgnąć porady wykwalifikowanych osób, takich jak dietetyk czy trener personalny.

BMI a wiek

Ważną zmienną wpływającą na wynik wskaźnika BMI jest również wiek. Wzrost przeciętnego człowieka normuje się około 20 roku życia. To właśnie do tego czasu można zauważyć najaktywniejszą pracę hormonu wzrostu. Kolejne zmiany we wzroście widoczne będą dopiero na stare lata, w których to dochodzi do zmniejszenia przestrzeni międzykręgowych w kręgosłupie oraz zużycia stawów. Wzrost na przestrzeni lat zmienia się, a osoba starsza może być niższa nawet o około 20 centymetrów niż w latach młodości. Nie ma to jednak przeważnie związku z utratą wagi – oczywiście może się ona zmieniać w ciągu całego życia, ale nie będzie to pochodną zmiany wzrostu.

Elementem aktywizującym również zmianę wagi jest proces hormonalny, który zmienia się w zależności od wieku. Analiza zawartości tkanki tłuszczowej wśród kobiet w latach prokreacji oraz w momencie menopauzy (tak zwane przekwitanie) znacząco się różni. Zachodzące zmiany w pracy układu limfatycznego, zawartość kolagenu czy estrogenu ma nie lada wpływ na wagę i budowę ciała kobiety. W okresie przekwitania o wiele łatwiej dochodzi do zatrzymywania się wody w organizmie oraz odkładania tkanki tłuszczowej, szczególnie w okolicy ramion oraz brzucha. Ma to również związek ze spowolnioną przemianą materii. Nadal jednak może się okazać, iż pomimo zalegającego tłuszczu waga i wzrost będą w odpowiedniej wartości względem siebie, a wskaźnik BMI wskazywać będzie prawidłową masę ciała, co niekoniecznie będzie miało przełożenie na poprawne funkcjonowanie organizmu.

BMI i co dalej?

Wskaźnik BMI to jedynie wskazówka czy nasze ciało potrzebuje zmian. Nie można traktować go jako pewnika dotyczącego własnego zdrowia. Jeśli otrzymamy prawidłowy wynik – wspaniale – oznacza to, że najprawdopodobniej korelacja waga – wzrost jest odpowiednia. Nie jest to jednak zielone światło do zmniejszenia swojej aktywności fizycznej czy powrócenia do złych nawyków żywieniowych. Warto pamiętać o ćwiczeniach, spacerach czy wizycie na basenie choćby raz w tygodniu. Zwracanie uwagi na to co jemy, czy nasze posiłki są zbilansowane, bogate w witaminy, zdrowe tłuszczy oraz minerały wpłynie pozytywnie na funkcjonowanie całego organizmu. Trzymając się tych podstawowych zasad możemy w łatwy sposób utrzymać dobry wygląd sylwetki.

A co jeśli wskaźnik BMI wskazuje na nadwagę, bądź co gorsza na otyłość? W takiej sytuacji warto udać się do specjalisty – lekarza, dietetyka lub trenera. Otrzymany wynik powinien stanowić sygnał alarmowy, że warto lepiej przyjrzeć się swoim nawykom żywieniowym oraz aktywności fizycznej. Nie należy zwlekać z dbaniem o swoje zdrowie, im szybciej zostanie podjęte działanie, tym szybciej zobaczymy jego efekty.

Źródła :
https://www.cdc.gov/healthyweight/assessing/bmi/childrens_bmi/childrens_bmi_formula.html
https://www.who.int/gho/ncd/risk_factors/bmi_text/en/